CJV Week 2021 "light"

  • 6 – 8 September 2021
  • MU Language Centre, Komenského nám. 2

Týden CJV 2020 je určen ke sdílení zkušeností a šíření informací užitečných pro učitele cizích jazyků na vysokých školách. Letos v jeho programu najdete především prezentace a workshopy připravené učiteli jednotlivých oddělení CJV MU na téma inovace ve výuce a ověřování jazykových dovedností v návaznosti na SERR pro jazyky.

Kontaktní osoba

Alena Hradilová, alena.hradilova@cjv.muni.cz

Prosíme o registraci přes online formulář ZDE.

Programme

Select date and scroll through our programme

Wednesday, 8 September

9:30–10:30  Session I. 

Room 300
Portfolio assessment through the prism of students' self-reflection: how it reflects the aims of CEFR

Name of presenters: Kateřina Sedláčková, Petra Trávníková, Šárka Roušavá

Section: CEFR related assessment
Session type: Presentation
Duration: 30 minutes


Abstract

In our courses at FSS (this time namely in Academic English and French), we encourage our students to critically reflect on their performance and progress throughout the semester. These self-reflection journals/language learning logs/auto-réflexion finale, as we call them, are essential parts of students’ portfolios. In our presentation, we would like to analyse whether and how the portfolio reflects upon and meets the educational aims and language outcomes as formulated in CEFR.

Room 107
Bezpečná atmosféra ve třídě a průběžná podpora studentů

Name of presenters: Eliška Dudešková, Agnieszka Suchomelová Polomska a Martina Šindelářová Skupeňová

Section: Teaching tips
Session type: Workshop
Duration: 60 minutes


Abstract

Workshop umožní účastníkům reflektovat důležitost bezpečného prostředí při učení, Úvod do tématu proběhne na základě Krashenovy teorie učení. Hlavní část workshopu nabídne konkrétní ukázky a vysvětlení osvědčených postupů, které studentům poskytují průběžnou oporu při práci během semestru. Závěrečná část workshopu bude diskuzní a jejím cílem je výměna názorů a zkušeností k tématu.

10:30–11:00  Coffee break

11:00–12:00  Session II.

Room 300
Task-based course design

Přednášející: Dita Hochmanová
Téma: Výuka na odděleních
Forma příspěvku: Prezentace
Doba trvání: 30 minut


Anotace

As task-based course design and testing have recently come to the centre of attention, I would like to discuss the structure and validity of a series of B1 and B2 task-based ESP courses for Special Educators which were taught for the first time in 2020/2021. The presentation focuses on how tasks were built and structured into larger designs, how they align with the aims of CEFR and how they were evaluated by students themselves in an anonymous survey taken by 163 respondents.

Room 107
Učíme studenty cizí jazyk i pro jejich studijní potřeby?

Name of presenter: Erika Putnová

Section: Presentation of survey results
Session type: Presentation, sharing
Duration: 30 minutes


Abstract

Otázku v názvu příspěvku si už mnozí z vás patrně položili, i když nepochybně častěji se ptáme: „Učíme své studenty cizí jazyk pro využití v praxi?“ Průzkum uskutečněný ještě před vypuknutím pandemie měl za cíl najít odpovědi především na první otázku, ale částečně i na otázku druhou. Vyučující jazyků opakovaně přemítají o potřebě správně zacílit výuku podle odborného zaměření studentů a výsledky průzkumu vás obeznámí, kromě jiného, s pohledem vyučujících odborných předmětů na jazykové kompetence studentů ESF MU. Závěry dotazníku ukážou, jestli jsou jejich představy v souladu s koncepcí výuky jazyka zavedenou lektory angličtiny a třeba i vás podnítí k novým nápadům.

Poster presentation course

Name of presenters: Renata Prucklová, Daniela Dlabolová

Section: Teaching tips
Session type: Presentation
Duration: 20 minutes


Abstract

Představení kurzu koncipovaného jako Poster Presentations, který reflektuje potřeby studentů zdokonalit se v prezentačních dovednostech, reaguje na zrušení specializovaných oborů na FSpS a motivuje studenty k samostatné práci a kooperaci ve skupinách.

12:00–13:30  Lunch break

13:30–15:00  Session III.

Room 300
Novinky v ověřování jazykových dovedností studentů na PřF

Name of presenters: Jana Kubrická, Anna Bízková Doleželová

Section: CEFR related assessment
Session type: Presentation
Duration: 20 minutes


Abstract

V prezentaci bude představena vize týmu CJV na PřF a nová koncepce povinné zkoušky z cizího jazyka na PřF (A, N, F, Š, R) pro úroveň B1 a B2. Novinky v testování vycházejí z požadavku fakulty, dotazníkového šetření a ze zkušeností s testováním během covidu. Nová koncepce nabízí možnosti práce s online verzí testu, zavedení integrovaného úkolu atd.

Task-based testing a čeština pro cizince

Presenters: Zuzana Muchová, Marie Hanzelková, Linda Doleží, Klára Staníková, Martina Čermáková


Section: Testing
Duration: 30 minutes

V kontextu zkoušek češtiny pro cizince je nejčastěji zastoupen formát testující čtyři základní jazykové kompetence, tedy čtení, poslech, mluvení a psaní (viz např. Certifikovaná zkouška z češtiny pro cizince, zkouška z českého jazyka za účelem získání trvalého pobytu či udělování státního občanství, zkouška ECL apod.), a to v úzkém sepětí a souladu s Evropským referenčním rámcem pro jazyky a s referenčními popisy češtiny jako cizího jazyka. V akademickém roce 2020/2021 jsme poprvé vyzkoušely na konci intenzivního kurzu češtiny pro cizince jiný formát zkoušek, a to formát task-based. Hlavní motivací bylo najít takový způsob testování, který by odrážel nejen charakter kurzu, ale i to, na co studenty do budoucna připravuje, tedy život v České republice a především pak studium na VŠ. Rády bychom využily možnost společně se zamyslet nad funkčností těchto zkoušek a nad jejich výhodami a nevýhodami. Za největší výzvu považujeme provázanost se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky a práci s autentickými materiály, potažmo jejich adaptací na cílové úrovně – B1 a B2. 

Zdroje:
Adamovičová, A. et al. 2005. Čeština jako cizí jazyk. Úroveň B2. MŠMT, Praha.

Boccou Kestřánková, M. et al. 2014. Připravujeme se na Certifikovanou zkoušku z češtiny, úroveň B1 (CCE–B1). Praha, Karolinum. 

Certifikovaná zkouška z češtiny pro cizince. Dostupné z: nejede jim web

Fischer, J. et al. 2011. Guidelines for task-based university language testing. European Centre for Modern Languages. Council of Europe, Graz. 

Kotková, R. et al. 2016. Připravujeme se na Certifikovanou zkoušku z češtiny, úroveň B2 (CCE–B1). Praha, Karolinum.

Norris, J. M. Task-based teaching and testing. In: Long, M. H., Doughty, C. J. eds.: The Handbook of Language Teaching.  578-594.

Skupeňová Šindelářová, M., Zouhar Ludvíková, L., Svídová, K. 2018. Task-based testing aneb zkoušíme zkoušet jinak. Týden CJV, Brno.

Šára, M. et al. 2001. Prahová úroveň – čeština jako cizí jazyk. Council of Europe, Strasbourg.

Zkouška z českého jazyka pro účely udělování státního občanství ČR. Dostupné z: 

http://obcanstvi.cestina-pro-cizince.cz/index.php?p=aktuality-3&hl=cs_CZ

Zkouška z češtiny pro trvalý pobyt. Dostupné z: https://cestina-pro-cizince.cz/trvaly-pobyt/a2/

Room 107
Excel Workshop part II: intermediate excel skills, tips and tricks

Presenter: Iris Finger
Duration: 90 minutes

This workshop is open for all CJV employees. Please bring your own laptop.

The workshop is in English. 

Share event

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info