Zájmové skupiny na CJV (SIG)
V rámci CJV realizujeme s kolegy projekty napříč všemi odděleními
Candlin & Mynard 2020
Kateřina Sedláčková, Barbora Chovancová a Štěpánka Bilová (eds.)
Jak název napovídá, v centru pozornosti této publikace je učitel a jeho role. Kapitoly se věnují specifickým proměňujícím se rolím v kontextu autonomního učení; vyzdvihování profesionalismu, kreativity, reflexe a schopnosti vcítit se do samotných studentů a pochopit jejich uvažování; efektivita samotné výuky a také vlastní autonomie samotného vyučujícího. V rámci autonomního učení se studenti stávají "výzkumníky jejich vlastního učení". Učitelé by tak měli být "výzkumníky jejich výuky" a jak kniha napovídá, děje se tak. Tato kniha je nejenom sepsána vyučujícími, ale je také pro ně.
Masarykova univerzita 2018
Libor Štěpánek, Kateřina Sedláčková a Nick Byrne (eds.)
Publikace Videoconferencing in University Language Education (Videokonference v prostředí vysokoškolského jazykového vzdělávání) se zaměřuje na sdílení osvědčených postupů a inovativních myšlenek, které jsou úspěšně uplatňovány v oblasti videokonferencí při výuce jazyků v kontextu vysokoškolského vzdělávání. Kniha přináší teorie a výsledky výzkumů, nabízí praktické nápady a metody a současně čtenářům vysvětluje, jakým způsobem mohou aplikovat nové přístupy ve svém vlastním kontextu. Cílem publikace, jež mimo jiné poskytuje přehled o dopadech užití videokonferencí na studenty a procesy učení, je pomáhat vyučujícím jazyků, školitelům i akademikům rozvíjet vlastní dovednosti v oblasti vzdělávání a povzbudit je k reflektování a diskusi o vlastních výukových postupech.
Masarykova univerzita 2009
Elena Marečková, Hana Reichová, Marta Severová, Dana Svobodová a František Šimon
Lexikon přináší pozoruhodné dědictví latinské vzdělanosti vložené do téměř sedmi tisíc sentencí, výroků, rčení a výrazů zejména z oblasti lékařství a příbuzných oborů (přírodních věd, filozofie, psychologie, etiky, sociologie, pedagogiky, práva aj.), zachycených v původním znění s paralelními českými překlady. Čtenář v knize nalezne bohatý výběr zajímavých poznatků k poučení, podnětů k zamyšlení i příležitosti k pobavení. Mnohostranný úhel pohledu, rozkrývaný v širokém spektru citátů proslulých i méně slavných římských a latinských autorů, ale také výroků anonymních tvůrců, nabízí ojedinělý myšlenkový a estetický zážitek. Svým historickým záběrem sbírka přispívá k hlubšímu proniknutí do fenoménu evropské medicíny, bytostně svázané s latinskou kulturní tradicí. Myšlenky vytvořené v průběhu téměř dvoutisícileté dominance římské a latinské kultury v Evropě překvapují současníka svou duchovní a poznávací hodnotou, aktuálností i výrazovou pestrostí.
Grada 2018
Libor Štěpánek, Alena Hradilová, David Schüller, Janice de Haaff a kol.
Druhé, aktualizované vydání Akademické angličtiny by měl mít při ruce každý vzdělanec, vědec, student, odborník či badatel, jenž chce ve světě vysokého školství a vědy správně komunikovat anglicky. Atraktivní formou zasvěcuje do specifik akademického jazyka a přibližuje principy základních jazykových i měkkých dovedností, na jejichž úspěšném zvládnutí závisí ve značné míře akademický a profesní úspěch v daném oboru. Zvláštnosti akademické angličtiny jsou v knize představovány čtivým způsobem, jenž postihuje jazyk v celé jeho úplnosti – od slovní zásoby a mluvnice přes čtení a poslech až po mluvení a písemný projev. Každá kapitola nejprve česky seznamuje s rysy jednotlivých dovedností v akademickém a vědeckém prostředí a upozorňuje na jejich odlišnosti ve vztahu k českému jazyku. Poté následuje série inspirativních aktivit a stimulujících cvičení v angličtině na úrovni B2 Společného referenčního rámce pro jazyky.
V novém vydání autoři upravili teoretické pasáže tak, aby byly bližší současné generaci akademiků a lépe reagovaly na jejich praktické potřeby. Aktualizované jsou také internetové odkazy, využitelné nejen pro další rozvoj jazykových dovedností. Nové vydání dále přináší aktualizované reálie a podněty k práci se slovníkem i nové poznatky v problematice psaní poznámek.
Čtyři čísla odborného časopisu věnovaného jazykovému vzdělávání na vysokých školách vydaná pod vedením odborného týmu z CJV MU.
2015/2016, Vol 1 Obsah a plné texty článků
2015/2016, Vol 2 Obsah a plné texty článků
2016/2017, Vol 1 Obsah a plné texty článků
2020/2021, Vol 2 Obsah a plné texty článků