Týden CJV 2019

  • 21. – 25. ledna 2019

Týden CJV 2019 je určen ke sdílení zkušeností a šíření informací užitečných pro učitele cizích jazyků na vysokých školách. V jeho obsahu najdete informace o zkušenostech ze zahraničních univerzit a z konferencí, workshopy připravené učiteli jednotlivých oddělení CJV MU a pozvanými hosty. Vybrané prezentace a workshopy spadají do projektu MUNI 4.0, klíčové aktivity 6: Kompetence lidských zdrojů – Jazykové vzdělávání financovaného z OP VVV. Součástí Týdne CJV bude také členská schůze profesní organizace učitelů cizích jazyků na vysokých školách CASAJC, ktará sdružuje v současné době kolem 30 jazykových center v České republice.

Kontaktní osoba

Barbora Novotná, barbora.novotna@cjv.muni.cz

Rámcový program

Zobrazit rámcový program

Podrobný program

Pondělí 21. ledna 2019
Úvodní setkání / Opening ceremony

Kdy: 9.00–9.45
Kde: učebna č. 257

Student jako spolutvůrce výukového obsahu

Student jako spolutvůrce výukového obsahu

Students as co-creators of classroom activities

Kdy: 9.45–10.30
Kde: učebna č. 257

Tým oddělení CJV na PrF
Language Centre Department: Faculty of Law

Oddělení na PrF představí osvědčené aktivity z výuky angličtiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny a latiny, ve kterých aktivní roli přebírají studenti, když sami naplní základní strukturu poskytnutou učitelem vlastním obsahem. Tento přístup je kreativní, rozvíjí autonomii studentů a buduje atmosféru vzájemné důvěry. Motivuje studenty a intenzivně je zapojuje do výuky.

Selected tried-and-tested activities designed by teachers of English, German, French, Spanish and Latin for Lawyers will be presented. The common denominator is the active part the students take when they fill in a framework provided by the teacher by bringing their own content. This creative approach teaches students to be autonomous and helps building an atmosphere of mutual trust. It motivates students and makes them directly involved in their own learning.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited

Practical tips to enliven your lesson

Practical tips to enliven your lesson

Praktické tipy k oživení výuky

Kdy: 9.45–10.30
Kde:
učebna č. 206

Eva Punčochářová, Jiřina Hrbáčková
Language Centre Department: Faculty of Economics and Administration

There are never enough activities in teaching language for specific purposes that would make the lessons lively and varied. We would like to share several tips that are easy to prepare and apply in the academic context. We will present activities easily adaptable to students’ needs, covering areas of speaking, writing, discussions and presentations. You will also learn to use a simple tool allowing students to provide instant feedback to teachers.

Zajímavých tipů na zpestření výuky odborného jazyka není nikdy dost. Proto se s vámi rády podělíme o několik efektivních aktivit, nenáročných na přípravu a jednoduše aplikovatelných v akademickém prostředí. Představíme aktivity, které lze dobře adaptovat na potřeby studentů různých úrovní, pokrývající oblast mluvení, psaní, diskusí a prezentací. Dále ukážeme nástroj, který umožňuje studentům poskytnout učiteli okamžitou zpětnou vazbu.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 30

Reflection as a Learning Tool

Reflection as a Learning Tool

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 257

Anjuli Pandavar
Language Centre Department: Faculty of Science / Faculty of Arts

Reflection is increasing recognised as important part of learning. Yet what its purpose is, what actually takes place during „reflection“ and how lessons are drawn from it is often unclear, leading to failure to secure expected benefits. The workshop offers insights from four years of teaching reflection as integral to autonomous learning.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited

Latina mrtvá či živá?

Latina mrtvá či živá?

Latin Dead or Alive?

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 206

Renata Prucklová
Language Centre Department: Faculty of Sports Studies

Tématem workshopu bude odhalit vliv latiny a latinské slovní zásoby na současnou češtinu i angličtinu a využít těchto poznatků ve vyučovacím procesu.

The workshop is focued on disclosing Latin elements in contemporary Czech and English, and implementing the findings in the teaching process.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20

Jak vycestovat na mobilitu CZS – Instruktážní workshop

Jak vycestovat na mobilitu CZS – Instruktážní workshop

How to travel to mobility CZS – workshop

Kdy: 13.30–15.00
Kde:
učebna č. 257

Mgr. Hana Kuzdasová
Vedení a sekretariát CJV

Instruktážní workshop co dělat před, v průběhu a po ukončení zahraniční mobility (výukovým pobytem i školením). Seznam partnerských univerzit Erasmus+, vyplnění aplikace v ISOIS, zodpovězení dotazů.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited

Academic café

Academic café

Kdy: 15.00–16.15
Kde:
učebna č. 206

Úterý 22. ledna 2019
Mobility – prezentace / presentations

Mobility – prezentace / presentations

Kdy: 9.00–10.30
Kde:
učebna č. 206

Is there room for creativity in academia?

Is there room for creativity in academia?

Je v akademickém světě prostor pro kreativitu?

Kdy: 9.00–10.30
Kde:
učebna č. 257

Abigail Mokra
Language Centre Department

Creative writing is an important academic skill to develop, as it allows language learners a more relaxed method of expression, in both passive and active exercises. Creativity activates a different part of the brain; it shifts the emphasis from producing “correct content,” towards a focus on “what are the various styles of content we produce, and what are the limits?”

Osvojení si tvůrčího psaní je důležitou akademickou dovedností, protože dovoluje studentům jazyků volnější způsob vyjadřování jak v pasivních, tak i aktivních činnostech. Kreativita aktivuje jinou část mozku, a proto přesouvá důraz z vytváření „správného obsahu“ k zaměření se na „jaké různé styly obsahu může člověk vytvořit a kde je limit?“

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 15

Strutting in Our Students´ Plumes

Strutting in Our Students´ Plumes

Chlubíme se studentským peřím

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 206

Eva Trumpešová-Rudolfová, Marcela Sekanina Vavřinová, Martina Alexanderová, Antonín Zita
Language Centre Department: Faculty of Informatics

The workshop will explain the process of changing the structure of IT classes at FI MU, the reasons, the optimistic vision and the harsh reality, the outcomes, the excitement as well as the disappointments, and most importantly, the lessons learnt. As an integral part of the workshop, you can try out some of the activities the students themselves prepared for their peers. And you will also have the opportunity to hear their voice in the matter, that is their feedback. And we hope, you give us your feedback, too! Of course we will use it to show off somewhere else.

Workshop má za cíl představit změny, které proběhly ve struktuře hodin angličtiny na FI MU. Přinese důvody, vize, ale i realitu a zklamání, ale především to, čemu jsme se od studentů naučili, a jak toto využít v dalších kurzech. Součástí workshopu bude i feedback studentů.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited

Cold War: A Crash Course in Spy Skills

Cold War: A Crash Course in Spy Skills

Studená válka aneb špionem tady a teď

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 257

Monika Ševečková, Anjuli Pandavar, Abigail Mokrá, Kateřina Svídová
Language Centre Department: Faculty of Arts

The aim of the workshop is to get the participants familiar with some aspects of Russian, British and American culture in order to allow them to blend in with these cultures more easily and to eliminate embarrassing situations. Participants of the workshop can look forward to creating posters, role playing and practicing regional accents.

Workshop si klade za cíl seznámit posluchače s kulturními reáliemi Ruska, Spojených států amerických a Velké Británie, které jsou nutné pro úspěšné splynutí s ruským/americkým/britským prostředím a eliminaci trapných situací. Účastníci workshopu se můžou těšit např. role plays, vytváření plakátů či procvičování regionálních přízvuků.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20

Setkání administrativy 1 / Administration meeting 1

Setkání administrativy 1 / Administration meeting 1

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 213

Metaphor in ESP: From research to teaching

Metaphor in ESP: From research to teaching

Metafora v ESP: od výzkumu k výuce

Kdy: 13.30–14.15
Kde:
učebna č. 257

Wei-lun Lu, Jana Klapilová, Jana Kubrická
Language Centre Department: Medical Division

The workshop is intended for an audience interested in exploring possible connections between ESP and the study of metaphor. We will first introduce the basics of Conceptual Metaphor Theory, followed by a selection of representative (and interesting) examples from medical English (ca. 25 min). In the interactive part, participants will be encouraged to come up with examples from their own fields of specialization and to discuss whether and how those metaphors may reflect reasoning in a particular field (ca. 15 min). We hope to show how metaphor is not only a creative device but also a commonplace in ESP that deserves due attention.

Workshop je určen těm, jež rádi propojují výzkum s didaktickou praxí, konkrétně pro ty, kteří by rádi uplatnili teoretické znalosti o metafoře ve výuce ESP. V přehledové části workshopu budou představeny základy teorie konceptuální metafory, které budou dále osvětleny na výběru reprezentativních příkladů z lékařské angličtiny. V průběhu interaktivní části budou účastníci pracovat s vlastními příklady z dalších variet ESP, kdy zvláštní pozornost bude věnována vlivu metafory na argumentační aparát v daném oboru. Cílem semináře je představit metaforu nejenom coby kreativní jazykovou konstrukci, nýbrž jako standardní součást registru ESP.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 15

Mobility – Posters

Mobility – Posters

Kdy: 13.30–14.30
Kde:
učebna č. 206

Academic café

Academic café

Kdy: 15.00–16.15
Kde:
učebna č. 206

Středa 23. ledna 2019
Feedback provision: A bit of Theory and Plenty of Practice

Feedback provision: A bit of Theory and Plenty of Practice

Poskytování zpětné vazby: Trocha teorie a spousta praxe

Kdy: 9.00–10.30
Kde:
učebna č. 257

Blanka Pojslová, Jiřina Hrbáčková, Eva Lukáčová, Markéta Kovaříková
Language Centre Department: Faculty of Economics and Administration

Feedback provision is an integral and at the same time natural part of teaching languages. The workshop starts with presenting concept of the feedback within the theories of language acquisition, mainly Sociocultural theory, so that its participants then could confront the theory with practice of the feedback provision. The workshop will also offer its participants various forms and modes of feedback provision.

Poskytování zpětné vazby je nedílnou a zároveň přirozenou součástí výuky cizích jazyků. Workshop se nejprve pokusí teoreticky ukotvit koncept zpětné vazby v teoriích osvojování cizích jazyků, především sociokulturní teorie, aby účastníci mohli následně teoretická východiska reflektovat na konkrétních příkladech poskytování zpětné vazby k mluvenému a psanému projevu. Součástí workshopu budou také praktické ukázky různých forem a možností poskytování zpětné vazby.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 15

Moving to Experiential Learning

Moving to Experiential Learning

Na cestě ke zkušenostní výuce

Kdy: 9.00–10.30
Kde:
Centrální počítačová studovna

Belinda Allan
Language Centre Department: Faculty of Education

Experiential learning, or having students learn through experience, sounds terrific. However, redesigning an existing course seems daunting. Could we use the existing materials? Where should we begin? This workshop aims to demonstrate a fully operational experiential learning classroom along with activity ideas and steps to transform a traditional language course into a learning experience for students.

Zkušenostní výuka, nebo také výuka založená na zkušenostech, zní fantasticky. Na druhou stranu přepracování stávajícího kurzu je nelehký úkol. Můžeme použít již vytvořené materiály? Kde nejlépe začít? Cílem tohoto semináře je představit třídu, která plně funguje na základě zkušenostní výuky, spolu s aktivitami a kroky, které vedou k proměně tradičního jazykového kurzu na výuku založenou na zkušenostech studentů.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 30

Get students talking

Get students talking

Jak rozmluvit studenty

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 257

Team at the Faculty of Education
Language Centre Department: Faculty of Education

Many language teachers have experienced a quiet class with students not actively involving in speaking activities for a number of reasons, including shyness, introvertedness, language barriers, a fear of making mistakes and a lack of interest in the topic. This workshop aims to share strategies and activities that both presenters and participants find effective in breaking the barriers.

Řada vyučujících cizích jazyků zažila ve své třídě ticho, kdy se studenti nezapojují do aktivit rozvíjejících mluvení. Tato pasivita může mít různé důvody, např. plachost či introvertní povahu, jazykovou bariéru, strach z chyb nebo nedostatek zájmu o téma. Cílem workshopu je sdílet strategie a mini aktivity, které prezentující, ale i samotní účastníci považují za efektivní pro prolomení bariér.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20

Posters – konference / conference

Posters – konference / conference

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 206

Setkání administrativy 2 / Administration meeting 2

Setkání administrativy 2 / Administration meeting 2

Kdy: 11.00–12.00
Kde:
učebna č. 213

SIG Café

SIG Café

Kdy: 13.30–14.30
Kde:
učebna č. 257

Your space to network! This slot is reserved for any group of staff with shared interests to meet, get to know each other, share ideas or prepare projects. In case you would like to meet other writers, videoconference users, soft skills geeks, German teachers… sign up and enjoy the space. A room is provided but feel free to meet anywhere you like.

Prostor pro setkávání! Čas je vyhrazen pro setkání, poznání, sdílení či přípravu projektů zájmových skupin napříč CJV. Pokud se chcete setkat s jinými psavci, uživateli videokonferencí, vyznavači měkkých dovedností, učiteli němčiny… zapište se a využijte prostor. Místnost je poskytnuta, ale nemusí být využita. Sejděte se, kde se vám zlíbí.

bruslení u Jošta / Ice-skating

bruslení u Jošta / Ice-skating

Kdy: 16.00–18.00
Kde:
Moravské náměstí

Čtvrtek 24. ledna 2019
Reflective portfolio

Reflective portfolio

Reflektivní portfolio

Kdy: 8.30–10.30
Kde:
učebna č. 257

The aim of this workshop is to explore the ways in which multidisciplinary students can apply David Kolb’s Learning Cycle (1984) and his ‘processing continuum’ (how a task is approached) and ‘perception continuum’ (the feelings that those tasks invoke) to develop reflective portfolios. A range of pedagogical approaches that could be utilised with students to enhance their experiential learning will be shared in this session, together with sample work. Participants will be encouraged to consider both assessed and non-assessed tasks which might enable students to become more autonomous learners through their educational experiences both inside and outside of the classroom. The transferability of reflective skills beyond academic settings will also be highlighted.

Autonomous Learning at the Faculty of Science

Autonomous Learning at the Faculty of Science

Autonomní učení na Přírodovědecké fakultě

Kdy: 9.00–10.30
Kde:
učebna č. 206

Anjuli Pandavar, Kateřina Kováčová
Language Centre Department: Faculty of Science

Increasingly central 21st century preoccupations are how and to what extent students can develop independently of a teacher, and reconceptualising the role of the teacher when students have universal information permanently available at their fingertips. This workshop simulates a typical classroom session, based on a work-in-progress book on our current efforts to introduce autonomous learning to students in science disciplines.

Stále častěji se setkáváme s otázkami, jakými způsoby a do jaké míry se mohou studenti rozvíjet bez pomoci učitele. S novým přístupem k informacím, které jsou nyní pro každého k dispozici, dochází i přehodnocování role učitele. Workshop představí výuku, která se opírá o základní principy rozpracovávané v připravované knize na téma našeho bádání v oblasti autonomního učení určeného pro přírodovědce.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20

Reflective portfolio

Reflective portfolio

Reflektivní portfolio

Kdy: 11.00–13.00
Kde:
učebna č. 257

The aim of this workshop is to explore the ways in which multidisciplinary students can apply David Kolb’s Learning Cycle (1984) and his ‘processing continuum’ (how a task is approached) and ‘perception continuum’ (the feelings that those tasks invoke) to develop reflective portfolios. A range of pedagogical approaches that could be utilised with students to enhance their experiential learning will be shared in this session, together with sample work. Participants will be encouraged to consider both assessed and non-assessed tasks which might enable students to become more autonomous learners through their educational experiences both inside and outside of the classroom. The transferability of reflective skills beyond academic settings will also be highlighted.

Self-organised Learning Environments

Self-organised Learning Environments

Kdy: 11.00–12.30
Kde:
učebna č. 206

Schůze / Meeting CASAJC

Schůze / Meeting CASAJC

Kdy: 14.00–15.30
Kde:
učebna č. 206

Simulations in project-oriented soft skills practice

Simulations in project-oriented soft skills practice

Soft skills projektově

Kdy: 15.30–16.15
Kde:
učebna č. 257

Eva Čoupková, Daniela Dlabolová, Agnieszka Suchomelová-Polomska
Language Centre Department: Faculty of Science

The workshop will introduce the experience with project-oriented approach to teaching selected soft skills in master’s courses at the Faculty of Science, MU. It will focus both on the position of soft skills in the courses‘ syllabi and practical activities which lead to job interview simulations.

Workshop představí zkušenosti s projektově orientovanou výukou vybraných ‚soft skills‘ v magisterských kurzech na Přírodovědecké fakultě MU. Zaměří se jak na pozici tématu měkkých dovedností v sylabech kurzů, tak na praktické aktivity, které vedou k simulovaným pohovorům s uchazeči o zaměstnání.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited

EAP/ESP

EAP/ESP

Kdy: 15.30–17.30
Kde:
učebna č. 206

This interactive workshop will take a two-dimensional approach to exploring course design in relation to English for Academic Purposes (EAP) and English for Specific Purposes (ESP). Firstly, it will ask participants to consider the key aims and potential methods of creating authentic courses which can maximise student development of academic skills, and more specifically, their English for Specific Academic Purposes (ESAP). Secondly, it will draw attention to Western paradigms of learning and the ‘motivational goal orientations’1 of home versus international students to discuss the extent to which these are in synergy in the EAP/ESP classroom today.

Pátek 25. ledna 2019
Korpusový přístup k výuce lékařské terminologie

Korpusový přístup k výuce lékařské terminologie

Corpus-Based Approach to Teaching Medical Terminology

Kdy: 9.00–9.45
Kde:
učebna č. 206

Kateřina Pořízková, Jan Slíva, Libor Švanda
Language Centre Department: Faculty of Medicine

This seminar provides an insight into the problematics of using corpus linguistic tools for teaching medical terminology. We will present the corpus of authentic clinical diagnoses in Sketch Engine, while the attendants will be given a unique opportunity to get acquainted with the background of collaboration between a linguist and a computational specialist. Specific linguistic problems will be demonstrated with the focus on the potential ambiguity of an intuitive language approach and the significance of reflecting authentic data.

Seminář účastníky zasvětí do problematiky využití korpusových nástrojů pro výuku lékařské terminologie. Ve Sketch Engine bude představena aktuální podoba korpusu klinických diagnóz a účastníci budou mít jedinečnou příležitost nahlédnout do pozadí spolupráce lingvisty a počítačového specialisty. Kromě specifických problémů, se kterými se musí vypořádat, bude demonstrováno, jakým způsobem může být intuitivní přístup k jazyku zavádějící v porovnání s autentickými daty.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20

Language Attrition

Language Attrition

Ztrácení jazyka

Kdy: 9.00–9.45
Kde:
učebna č. 257

Linda Doleží
Language Centre Department: Faculty of Medicine

I usually focus on language acquisition during the LC Week. This year, nevertheless, I would like to pay attention to the opposite process and that is language attrition. Again from the psycholinguistic perspective and closely connected to teaching. We will discuss factors influencing language attrition and suggest how attrition or forgetting can be prevented. Results of neurolinguistic studies will be presented.

Obvykle se na Týdnu CJV věnuji tématu osvojování jazyka, letos bych se ráda věnovala tématu protichůdnému, tedy ztrácení jazyka (language attrition). Opět z hlediska psycholingvistiky a v úzké návaznosti na výukovou praxi. Pojmenujeme si faktory, které ovlivňují ztrácení jazyka, a naznačíme si, jak ztrátě či zapomenutí předejít. Zmíněny budou rovněž výsledky neurolingvistických studií, jež zkoumají přítomnost zapomenutých jazyků v mozku.

Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited

Panelová diskuze / Panel discussion

Panelová diskuze / Panel discussion

Kdy: 9.45–10.30
Kde:
učebna č. 257

EAP/ESP

EAP/ESP

Kdy: 11.00–13.00
Kde:
učebna č. 206

This interactive workshop will take a two-dimensional approach to exploring course design in relation to English for Academic Purposes (EAP) and English for Specific Purposes (ESP). Firstly, it will ask participants to consider the key aims and potential methods of creating authentic courses which can maximise student development of academic skills, and more specifically, their English for Specific Academic Purposes (ESAP). Secondly, it will draw attention to Western paradigms of learning and the ‘motivational goal orientations’1 of home versus international students to discuss the extent to which these are in synergy in the EAP/ESP classroom today.

Schůze vedoucích / Unit heads meeting

Schůze vedoucích / Unit heads meeting

Kdy: 11.00–13.00
Kde:
učebna č. 257

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info